do roku 2021
do roku 2021
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Żywca w 2022 r. były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), stanowiące 17,4% wszystkich dochodów miasta. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu miasta składało się łącznie na niemal 59,9% wszystkich wpływów. Zaraz po wpływach z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (ponad 37,4 mln zł), drugim najważniejszym źródłem dochodów podatkowych Miasta Żywca były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 34,7 mln zł. Wartość pozostałych dochodów własnych przekroczyła 40,7 mln zł.
do roku 2021
do roku 2021
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej powiększona o dochody ze sprzedaży mienia.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Miasto Żywiec najwięcej środków przeznaczało na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wydatki te wyniosły łącznie blisko 74,5 mln zł, co stanowiło 34,9% wszystkich wydatków budżetowych miasta. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Na ten cel w 2022 r. wydano łącznie ponad 54,7 mln zł. Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało ponad 15,9 mln zł, co stanowiło 7,4% wydatków budżetowych. Ważne miejsce w budżecie Miasta Żywca zajmowały również wydatki z obszarów transportu i łączności oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Pochłonęły one odpowiednio 19,7 mln zł oraz 18,8 mln zł. Łącznie pięć najważniejszych pozycji po stronie wydatkowej budżetu miasta stanowiło 72,7% jego całości.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Żywca na koniec 2022 r. wyniosło 20 mln zł. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Miasto Żywiec nie dokonywało żadnych spłat kredytów i pożyczek oraz nie dokonywało wykupu wyemitowanych w 2020 r. obligacji komunalnych. Zgodnie bowiem z podpisaną w dniu 1 października 2020 r. umową pomiędzy Miastem Żywcem, a Domem Maklerskim Banku BPS S. A., emitentem obligacji komunalnych dla Miasta Żywca, coroczny wykup obligacji rozpocznie się w 2024 r. i będzie trwał do 2029 r. włącznie. Wartość długu miasta w stosunku do uzyskiwanych dochodów jest niska (9,31%). Należy przy tym również wskazać, że wysokość wygenerowanej przez nadwyżki operacyjnej w 2022 r. (różnicy pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi) zapewnia bezpieczeństwo finansowe miasta i spełnienie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.